31 grader varmt och 3,5h på brukshundsklubben

Cilla börjar få in ingångarna. Hennes största svårighet är att inte sätta sig när vi tränar vänstersvängar eller står stilla. Hennes svans går i ett oavsätt hur svår eller förenklad träningen är! "Stå" momentet fungerade ett par gånger men tror det snarare var mer tur än skicklighet. Något vi får fortsätta att öva på!
Cilla är ju till skillnad från Pirat faktiskt leksaksmotiverad så därför har vi gjort några enkla övningar där jag har hennes favoritboll på snöre under armhålan för att rikta blicken rätt när hon står i fotposition. Så att hon inte hamnar för långt fram och tittar en i ögonen. Vi har långt kvar men jag ser redan hur det börjar gå frammåt och hur kul hon tycket den vanliga lydnaden är. Perfekt när vi ska gå kurs på brukshundsklubben i lydnad till hösten!
 
Pirat fixade skylt 311 betydligt lättare än vad jag trott. Och att gå en "ful-fot" på den högra sidan var inte alls svårt för honom. Däremot att utföra moment på högra sidan som "sitt, ligg, stå" osv var inte lika enkelt. Då hamnade han för långt ut och nästan lite framför ibland. Då vet vi var vi har att träna på innan vi kan anmäla oss till nästa rally-tävling! Backa tre steg var inte så svårt heller. Bakdelen svävade iväg litegrann men det kommer sitta inom några dagar garanterat.
Fotgåendet och högersvängarna till lydnaden börjar bli tightare vilket känns bra. Apportbocken håller han i flera sekunder nu och greppet blir bättre efter lite aktiv kamp (fick tips från en väldigt kunnig aussieägare som lade upp en video igår).

Efter ett par korta intensiva pass där jag växlade mellan hundarna så tog vi en promenad i skogen invid brukshundklubben där det växer massvis med vildhallon längst stigarna. Pirat fick springa lös och Cilla gick kopplat invid min sida. Skogen var lugn och fridfull och gav skön skugga och skavsår på lilltån då jag var dum nog att ta på mig converse idag.

Åkte sedan och plockade upp väldens bästa Annelee med världens finaste pudlar Lava och Rory. Det är de hundarna som fått mig att öppna ögonen för vilka roliga hundar just pudlar är. Mycket krut i små kroppar! Mycket hjärna och intigritet. Vi åkte tillbaka till klubben och tog en lång promenad i den orörda skogen där bakom. Nu när det är så varmt är det nästan ingen på klubben vilket jag utnyttjar till fullo. Mina hundar är rätt värmetåliga efter att långsamt byggt upp en vana av träning i värmen.
Fysträning får dock ske nattetid nu när temometern står på 31 grader. På tal om nattlig promenad så var vi ute och tog en härlig långpromenad inatt men fina Rebecka och hennes schäfer/shilo shepherd Karraz. Älskar denna nattliga utomlandsvärme!
 
 
 

Kommentera här: