Härliga hundfredag

Började morgonen med en resa mot brukshundklubben och kopplade Cilla och hade Pirat lös för att rasta dem innan vi steg ut på gräsplanen för att träna Rallylydnad som jag hade förberett en Avancerad bana med moment på både höger och vänster sida av kroppen.
När vi närmar oss öppningen mot skogen så kommer en hund som är snäppet större än Cilla och Pirat utrusande ur skogen emot oss och skäller oavbrutet. Stannar 5-7 meter framför oss skällandes. Pirat som gick lös och strosade ca. 5 meter till höger om mig lade sig platt på marken med ögonen på hunden när jag reflexivt skrek "ligg" och sedan "stanna". Cilla stelnade till men sa inte ett ljud. Började med hjälp av koppel och godis leda henne undan när jag insåg att hunden bara var osäker och inte skulle våga sig fram. Efter några sekunder vänder den in till sin ropande ägare i skogen och jag fortsätter att succesivt locka med Cilla som har svårt att hänga med då hon kollar mot skogen och försöker se om hunden kommer tillbaka. Ger Pirat frikommando och promenerar tillbaka med dem. Berömmer dem för att de varit så duktiga och sätter sedan in dem i bilen och bemöter ägaren som ursäktade sig så mycket.
Berättade att Cilla verkligen inte tycker om andra hundar så det var skönt att han stannade på avstånd ändå och att det inte var någon skada skedd! De skulle tydligen köra agility på banan ett par meter ifrån där jag riggat en rallybana vilket var bra då mina hundar behöver störningen. Ingen utav dem tog notis över hundarna under träningen trotts den lite dramatiska introdutionen.
 
Vet att jag sagt det förr men jag säger det igen - jag har världens duktigaste hundar!
 
Jag hade riggat en "evighetsbana" med avancerade skyltar som bara ledde runt och runt med olika sidbyten. Pirat fick allt att sitta klockrent förutom att backa tre steg när han var på min högra sida. På vänster fungerar det utmärkt men tror jag behöver nöta på bakbenskontrollen med honom på min högra sida också för att det ska fungera lika fint. Är ju tre veckor till vår första start i avancerad klass så ska se till att ha fått in det tills dess!
Och Cilla börjar ÄNTLIGEN få in kommandot "stå"! Även ingångarna och vänstersvängarna börjar gå frammåt. Hon har sin nästa tävlingsstart samma dag som Pirat så även hon kommer få nöta regelbundet.
 
Efter det begav vi oss till djuraffären där Pirat miljötränades vilket gick klockrent. Cilla fick en egen något mildare miljöträning i folkparken på en promenad. Ska bli bättre på att ge dem egentid så jag kan träna utefter individens nivå istället för någonting mittimellan.
 
Dagen var efter det lugn med mycket mys här hemma innan vi begav oss iväg och träffade dagmatte Mini Lundin som är intruktör på Hundens Hus. Det är Mini som skrivit ihop en stegvis träning om hur jag ska gå till väga för att träna in assistanshundsmoment eftersom hon utbildar sig till assistanshundsintruktör. Cilla och Pirat är alltså hennes projekthundar.
Vi åkte iväg till brukhundsklubben igen och tränade lydnad. Pirats fria följ börjar bli så himla mycket finare! Och hans stadga är redan så mycket bättre än i onsdags när vi tävlade. Även att springa under fritt följ fungerade superbra idag. Jag är optimistisk inför vår nästa start i slutet på augusti :) Till våren pratade vi även om att jag ska starta någon av hennes hundar i Rally och Lydnad.
 
Efter det åkte vi och badade. Cilla och Pirat lösa och lekt med welsharna Najama, Freya och Nelly samt spetsen Cricket som är Cillas nya favoritkompis.

Här kommer en liten bildbomb från badet!
UNDERBARA FREDAG!
 

Kommentera här: