Att lita på sin hund

I dagens läge ser man ofta diskussioner inom koppelrekommendationer och vilt som fått ungar och hur det är möjligt att ha sin hund lös eller inte så här års. Många hävdar bestämt att deras hund aldrig någonsin skulle jaga och att de vet det till absolut hundra procent.
Det är inte allför sällan någon utav dessa tillitsfulla hundar faktiskt sticker efter vilt för första gången sedan. Vissa hävdar bestämt att deras hundar har noll intresse av vilt medans vissa menar att man aldrig kan lita på sin hund till hundra procent. Jag hoppas verkligen att de som hävdar det lever som de lär och aldrig har hunden annat än kopplad. Jag för min del tycker att det beror helt på individen. Jag kan aldrig predika för någon annan att den personen inte borde lita på sin egen hund, för vem känner sin egen hund bäst egentligen (om man inte är duktigt naiv vill säga)? Men däremot är jag helt övertygad om att ifall ägaren inte litar på sin egen hund så kommer något att hända.

Det viktiga i fallet kring tillit är att känna sin hund. Tillit för mig innebär inte att en hund ska klara alla situationer den bemöter i alla olika sinnestämningar under hela livet. Om det vore tillit för mig så skulle min relation till min hund varit rätt kass just nu.
Man har sett en och annan diskussion där personer skriver "du kan aldrig lita till hundra procent på din hund för att den är ett djur. Du vet aldrig vad den skulle göra om den blev skrämd/hade ont/blev påhoppad" osv.

Saken är den att för mig är tillit något helt annat. Om du är livrädd för spindlar och du vaknar med en spindel krypande på ditt ansikte och reagerar med att skrika och springa därifrån, borde sambon i sängen bredvid dig lita mindre på dig för att du blev så rädd för något att du tog till flykten?
Om du har sådan migrän att du gråter av smärta och någon skulle knäppa till dig i tinningen, kan personen inte lita på dig för att du fräser ifrån? Vad har det ens med tillit att göra?

Att hundar reagerar utöver det normala (för individen) på grund av plötslig rädsla, smärta eller liknande har verkligen ingenting med tillit att göra. Vet du att du har en känslig individ? Läs dens signaler och ge den alla förutsättningar att lyckas. Har den påvisad smärta - låt den inte brottas med en annan hund först det är åtgärdat. Är den rädd för smällare - låt inte syskonbarnet krypa in och tränga hunden under sängen runt nyår.
Sånt för mig är otroligt självklart medans många går in i tänket att en hund ska fixa allt. Låt din hund lyckas genom att skapa förutsättningarna!

Jag litar på mina hundar. Till hundra procent. Jag VET att de inte kan hantera alla situationer som kan uppstå, men i de situationer vi stöter på så ger jag dem förutsättningarna att lyckas. Har jag puschat dem för hårt så tappar jag inte tilliten till mina hundar, däremot förstår jag om de för stunden skulle tappa tilliten för mig som satt dem i en situation de inte kan hantera.

Lär känn era hundar. Lita på dem. Ge dem förutsättningarna att lyckas så även de kan lita på dig.

 

Kommentarer:

1 Johanna:

Vilket härligt inlägg! <3

Svar: Tack så mycket! Fina bilder du har på din blogg :)
Melinda

Kommentera här: