Första kurstillfället som hjälpinstruktör

Idag var det dags för första kurstillfället i valpkursen jag är hjälpinstruktör på!
Jag har verkligen varit lite nervös inför detta men väl på plats kändes allting bara bra.
Vi samlade faktiskt ihop båda kurserna i samma sal så det var kanske 25 personer som var där och tittade, lyssnade och ställde frågor.
Jag hade fått i uppgift att visa upp "fyrklövern". Det är de fyra olika belöningsmetoderna som Inki Sjösten använder sig utav.

Så jag visade med enkelhet hur man kan belöna efter ett avklarat moment. Pirat fick vara till min hjälp och visa detta.
Jag sa något enkelt trick och belönade först med kontakt och närhet. Kliade honom och han viftade på sin svans och tryckte sig glädjefyllt emot mig!
Inte alla hundar uppskattar den fysiska kontakten, utan den får man ibland träna upp. I Pirats fall har vi på några månader gått från att rygga undan lite till att verkligen njuta och kan idag gå igenom ett helt lydnadsprogram med bara närkontakt som belöning!
Sedan visade jag belöning med godis. Inget avancerat som jag behöver fördjupa mig i.
Därefter belönade jag med jaktlek. Efter avslutat moment kastade jag iväg en boll på snöre från gruppen med alla människor som han fick hämta med stor glädje.. På första inkallningen så sprang han direkt in i min hand och lämnade leksaken.
Därefter visade jag hur man kan belöna med kamp. Jag drog fram leksaken igen och taggad igång honom. Direkt var han igång och vi hade kul ihop.
Självklart släpper han på första losset också och fick sedan sitta vid min sida medans en utav de andra instruktörerna visade upp "hämmande signaler" och "inkallning".
Jag ska vid ett tillfälle filma de fyra belöningssätten så ni också kan få se :) inget avancerat. Det är så skönt att Pirat går ingång på allt men samtidigt bryter väldigt bra på allt!

Därefter visade vi upp hundmöten. Först gick vi i en båge förbi varandra med slakt koppel, och sedan visade jag och en instruktör upp hur vi platsade våra hundar bredvid oss medans vi skakade hand utan att de fick hälsa på varandra.
Inga som helst problem även där!

Pirat är en stjärna som kurshund! Vad vi har i uppdrag att visa upp på valpkursen nästa vecka får ni veta då :)

Det var verkligen fantastiskt roligt att träffa alla människor där. Kunniga instruktörer och glada kursare!
En tjej känner jag sedan tidigare var där på kurs och det ska bli otroligt kul att träffa hennes Kelpievalp äntligen nästa vecka! En annan tjej kände igen mig från den här bloggen. Kul när någon man aldrig träffat ändå har ett humm om vem man är (ser du detta får du gärna adda mig på Facebook😉).

Har tyvärr inga bilder från kursen men slänger upp en bild från idag.
Världens finaste vovvar! Stoltare kan man inte vara. (Kan tillägga att på kvällspromenaden sa Cilla inte ett ljud trots den svarta hunden som dök upp rätt nära, hennes kontakt var fantastisk och jag behövde inte ens koppla Pirat)

Kommentera här: