Långsiktiga och kortsiktiga mål med en f.d utfallshund

Dagen till ära så tog jag med Piraten till Norrköping Dog Show för miljöträning. När Pirat precis hade flyttat in till oss så var jag på Stora Stockholm någon månad senare. Då sa jag att målet med min Pirat var att nästkommande år kunna ta med honom till den mässan. Utfallshunden som snappade efter både människor och hundar skulle alltså i december 2016 kunna gå på Stora Stockholm.

Norrköping Dog Show var alltså en liten check för att se hur han fixade utställningsmiljön med drygt 2300 hundar runt omkring sig. Pirat var bara nyfiken, hälsade på människor och svarade inte upp emot ett endaste utfall! Och utfall var det gott om kan jag lova. Extremt stor skillnad att gå på tävling med sin hund istället för utställning. Rent generellt av vad jag sett så beter sig tävlingshundar betydigt bättre bland andra hundar än de jag stött på under de få utställningar jag varit på.
Stora Stockholm känns som att han utan tvekan kommer att fixa i december!
Ett steg på vägen till att fixa människor har varit all lydnadsträning i och med att vi tränat tandvisning stegvis och fixat en tio-poängare på det momentet under vår första lydnadsstart!
 
På tal om lydnad så stoppade jag efter NDS in båda hundarna i bilen för att bege mig till Ingela Karlssons privata träningsplan utanför Söderköping. Träningsgruppen är så trevlig och lärorik och jag har fått privar coaching om hur jag ska ta mig vidare i träningen för att lyckas med vårt nästa lydnadsprov nu på lördag. Målet till helgen är att plocka över 170 poäng så vi hinner plocka titel innan årsskiftet och regelrevideringen.
Det som är extra positivt är att det finns en blandning av ekipage av olika raser, temperament och kön så att man kan träna kring alla dem och få ut så mycket som möjligt av gruppmomenten.
 
Imorgon är det Cilla som ska träna på kurs på brukshundklubben här i Norrköping. Lydnad klass1 och 2 är kursen så ska bli kul att utmana henne i en träningsform som är motsats till det vi brukar göra :)
 
 
 
 
 

Kommentera här: