Latmansträning när matte är sjuk

Idag åkte jag hem tidigt från jobbet då jag inte blivit frisk än. Jag behövde ha min planeringstid och prata med rektorerna på skolan jag jobbar så därför begav jag mig till jobbet i alla fall för ett par timmars skrivbordsarbete.
Sedan plockade jag upp hundarna och åkte snörvlandes, hostandes och nysandes mot Norrköping igen. Jag tog en avstickare på vägen för att med gott samvete kunna somna ifrån hundarna när jag väl kommit hem.
Trampade upp ett par korta personspår med kattmat i slutet. Jag tycker egentligen inte spår är speciellt kul, men efter att ha börjat läsa "Specialsökhunden" av Martin Hübinette som handlar om hundar i tjänst i tullen så fick jag dåligt samvete som inte gör så mycket nosaktivering. I boken påstås det att en tredjedel av hundens hjärna används till att analysera och bearbeta dofter! Och här sitter jag och undrar varför mina hundar inte alltid är trötta efter fysisk motion och ett lydnadspass ;)

Men idag kändes det faktiskt kul att lägga spår och jag ska få in det på rutin.
Det kommer ske många rutinändrindringar inom närmsta tiden faktiskt. Har precis läst klart Anders Hallgrens bok "Rädda, arga och stressade hundar" och har därför börjat tillföra B50 i maten, plockat bort godis som innehåller majs och ge mer kalkon i maten. Jag ska en gång om dagen massera Cilla samt max en gång i veckan aktivera henne med flirt och/eller springpole. Den fysiska motionen får ske med mindre explosiv träning och med mer konditionsträning istället. Vilket för övrigt passar mig i smaken som hellre vill ha långa uthålliga muskler än korta och explosiva muskler.

Efter spårandet åkte vi hem och jag sov mellan klockan två och fem. Tvingade mig sedan upp för att klä på mig och åka till brukshundklubben för att gå på rallylydnadskurs i avancerad och mästerklass. Vi gick igenom skyltarna vi lärde oss för två veckor sedan och därefter visades åtta nya skyltar upp från de båda klasserna. Tyvärr började jag inte träna in dem idag utan jag lade dem på minnet och ska träna in det på hemmaplan när jag blivit frisk och orken finns!

Kommentera här: