Rallylydnadkurs Avancerad/Mästerklass, Lydnadsträning inför tävling samt valpvakt

Länge sedan jag skrev! I Söndags var jag på andra kursdagen från introduktionen utav min hundinstruktörsutbildning. Vi fick lyssna på föreläsningar om hur man öppnar eget företag och även gällande det väldiskuterade ämnet "Dominans och Ledarskap". Kommer skriva ett inlägg om detta inom kort när jag har mer tid.
Kan berätta lite som återkoppling på inkallningsinlägget att Pirat började jaga katt här om dagen. Ett par steg in i jakten ropar jag "hit" och han vänder direkt! Då kände man sig allt tråkig som bara hade leversnittar i fickan när han egentligen förtjänade en hel ko! Han var nöjd ändå och behövde inte ens kopplas utan kunde fortsätta att rastas lös utan att ens slänga en blick åt hållet katten for.

I måndags började höstterminens första kurs för oss! Pirat går numera Rallylydnad Avancerad och Mästarklass. Gick igenom kanske fyra skyltar från varje klass och högerhandling. Bakbenskontroll och regler. Jag hade väl hundra frågor inför tävlingen på lördag och iscensatte en "Honnör". Självklart var inte detta något problem! Pirat är så smidig nu för tiden att han var lös hela kursen. Så skönt att man kan känna sig så trygg med en hund som bara för månader sedan gjorde utfall mot både människor och hundar.

Eftersom vi varit nattvakt åt dagmattes valp i veckan så fick welshen Najama hänga med in i teorisalen under kursen. Sedan fick Pirat träna massor och därefter var det Cilla och Najama som fick busa tillsammans i inhängnaden invid agilitybanan.
 
 
I tisdags tränade jag lite lydnad igen efter kanske två veckors lydnadspause med bara lite småmoment i vardagen - och vilken skillnad det börjar bli! Pirat börjar verkligen få kläm på det mesta. Det svåra är att hålla sig samlad när man är så sjukt träningstaggad och det är dags för springmomentet under det fria följet. INTE lätt alls!
 
För att samman fatta hur långt vi kommit i lydnaden så slänger jag upp ett gäng klipp.
 
 
 
 
 
Pirat tycker verkligen apportbocken är konstig, så löst grepp han har! Men han hållr i den i alla fall ;)
Nästa vecka börjar Cillas lydnadskurs så då blir det inom kort videos på hennes lydnadsträning också!
 

Kommentera här: