Rallylydnadsträning med nybörjarbana samt avancerad

Idag var en perfekt dag att åka till bruksan efter jobbet. Det var valpkurs precis bredvid och och agilitykurs på andra sidan vilket innebar att vi hade superbra störning! Cilla tyckte det var väldigt spännande när agilityfolket ropade "hopp, hopp, hopp, hopp" med pip-röst till sina taggade vovvar. Pirat släpper ju aldrig riktigt fokus när vi kör så där är det egentligen skitsamma :)
 
Jag hade byggt ihop en nybörjarbana till Cilla, Ior och Maisy som kom förbi med matte Sara och sällskap. Visade hur man skulle gå och vad skyltarna betydde samt hjälpte till att peppa och uppmuntra. Vilken skillnad det blivit på kontakten sen senast jag såg Ior :D Sara gör verkligen ett kanonjobb. Bara en tidsfråga innan de klarar rallymomenten utan godis också tror jag!
Ior är en osäker fin bc som är reserverad mot människor och hundar, lite som Pirat fast Pirat har lagt osäkerheten på hyllan och lagt sitt öde i mina händer istället. Maisy är precis som Cilla, en hund som inte gillar andra hundar. Men det lilla jag träffat henne så ha jag fått känslan av att hon mest gapar för säkerhets skull och gammal vana. Hon var väldigt kontaktsökande och reagerade väldigt postitivt på pipröst för att bryta det jobbiga. Ska bli intressant att lära känna dessa två individer lite djupare och se hur de utvecklas med tiden :)
 
Cilla börjar äntligen fatta "stå"(!!!!!!) efter år av tragglande.
Måste medge att flytta från fortsättningsklassen till avancerad klass är svårare än jag någonsin trott. Shit vad Pirat tappat bort sin bakdel bara för att han befinner sig på andra sidan av min kropp haha! Men han kämpar bra och är sjukt taggad och snabblärd. Ser fram emot vår debut i avancerade klassen och träningen till det.

Imorgon står det lydnad på schemat. Då ska vi nöta fotgående, snabbare position och mer säkerhet under ställande och stående.
 
Har förresten hämtat ut 8 böcker till min utbildning som börjar snart samt betalat in resterande av kursavgiften till min instruktörsutbildning. Det är verkligen på riktigt! Så taggad jag är!
 
 
 

Kommentera här: